Till innehåll

Centralplan

Sedan stationen invigdes 1871 har Centralplan varit en viktig plats i staden, men har med tiden fått ge mer plats för bilar och parkeringar. Centralplans nya gestaltning fokuserar på att återigen skapa plats för människor. Den nya utformningen anpassas till dagens behov med flexibla öppna ytor, grönska och sittplatser för att fungera som en mötesplats för både resenärer och stadens invånare.

Bild över Centralplan som visar platsen idagVisionsbild över Centralplan
Centralplan idag och visionsbild över samrådsförslaget

Viktiga principer för Centralplan

  • Att förstärka den historiskt representativa karaktären.

  • Att frilägga stationshusets norra gavel.

  • Att skapa ett sammanhållet torgrum för både gångflöden och vistelse.

  • Att göra platsen flexibel och öppen med trafikfunktioner begränsade till torgets södra del.

En offentlig plats med många funktioner

Centralplan sträcker sig mellan Centralbron i söder och Klarabergsviadukten i norr och utformas som en offentlig plats för människor i rörelse, med plats för vistelse, grönska och tillfälliga arrangemang. Centralplan gestaltas så att platsen framför stationen ska upplevas inbjudande och generös samt för att lyfta fram den historiska byggnaden.

I den norra delen blir det mer plats för resenärsflöden och vistelse i anslutning till den nya bebyggelsen under bron, stationsentrén till Navet och trappkopplingarna upp till Klarabergsviadukten. Taxifunktionen placeras i södra delen av torget där också befintlig godsmottagning finns. På så sätt koncentreras fordonsrörelser till torgets södra del.

Dubbla trädrader mot Vasagatan skiljer av biltrafiken från Centralplan och mellan träden placeras cykelparkering. Trädens placering följer Vasagatans utformning som en av Stockholms esplanader.

Visualisering av samrådsförslaget vy från Klarabergsbron, beskuren för att visa förlängningen av Centralhallen och Navet.

Förbättrade kopplingar

Genom att endast behålla buss-, gång- och cykeltrafik på Klarabergsviadukten kan den överdimensionerade bron över Vasagatan och Centralplan smalnas av. Nya trappor på vardera sida av bron förbättrar kopplingarna och skapar siktlinjer mellan stationsområdets nivåer. Genom att prioritera gång- cykel och busstrafik på Klarabergsviadukten kan den överdimensionerade bron över Vasagatan och Centralplan smalnas av. Nya trappor på vardera sida av bron förbättrar kopplingarna och skapar siktlinjer mellan stationsområdets nivåer. I den södra delen av Centralplan skapas en förbättrad trappkoppling till nya Järnvägsträdgården och Vattugatan i söder.

Visionsbild över Centralplan, beskuren för att visa Navet

Navet

När Klarabergsbron smalnas av frigörs den befintliga stationsbyggnadens norra gavel och utökar Centralplans öppna yta. Det frigjorda utrymmet möjliggör en förlängning av Centralhallen, strategiskt placerad ovanför en ny central gångtunnel under spåren. Förlängningen blir en central punkt, Navet, med kopplingar till olika transportslag såsom regional- och fjärrtåg, Arlanda Express, Cityterminalen samt tunnelbana och Citybanan. Navet får en ny entré direkt från Centralplan.

Visualisering över miljön under Klarabergsplan

Bebyggelsen under bron

När den överdimensionerade bron minskar i bredd, minskar även det mörka utrymmet under. Det ger bättre förutsättningar för en tryggare och mer inbjudande miljö. Under bron, mellan de två nya trapporna, föreslås en ny byggnadsvolym med entréer mot Centralplan. Dessa leder till ett nytt cykelgarage och service i stationen och till en utökad entrélobby i det befintliga hotellet Radisson Viking. Den nya byggnaden bidrar till att aktivera platsen och göra den tryggare.

Bild över Klarabergsbron i nulägetDecorative Image
Klarabergsbron idag och visionsbild över samrådsförslaget
Illustrationsplan över området