Centralplan
Sedan stationen invigdes 1871 har Centralplan varit en viktig plats i staden, men har med tiden fått ge mer plats för bilar och parkeringar. Centralplans nya gestaltning fokuserar på att återigen skapa plats för människor. Den nya utformningen anpassas till dagens behov med flexibla öppna ytor, grönska och sittplatser för att fungera som en mötesplats för både resenärer och stadens invånare.


Viktiga principer för Centralplan
Att förstärka den historiskt representativa karaktären.
Att frilägga stationshusets norra gavel.
Att skapa ett sammanhållet torgrum för både gångflöden och vistelse.
Att göra platsen flexibel och öppen med trafikfunktioner begränsade till torgets södra del.
En offentlig plats med många funktioner
Centralplan sträcker sig mellan Centralbron i söder och Klarabergsviadukten i norr och utformas som en offentlig plats för människor i rörelse, med plats för vistelse, grönska och tillfälliga arrangemang. Centralplan gestaltas så att platsen framför stationen ska upplevas inbjudande och generös samt för att lyfta fram den historiska byggnaden.
I den norra delen blir det mer plats för resenärsflöden och vistelse i anslutning till den nya bebyggelsen under bron, stationsentrén till Navet och trappkopplingarna upp till Klarabergsviadukten. Taxifunktionen placeras i södra delen av torget där också befintlig godsmottagning finns. På så sätt koncentreras fordonsrörelser till torgets södra del.
Dubbla trädrader mot Vasagatan skiljer av biltrafiken från Centralplan och mellan träden placeras cykelparkering. Trädens placering följer Vasagatans utformning som en av Stockholms esplanader.


