Mer Stockholm att älska
Med utgångspunkt i platsens historia och framtidens behov utvecklas Centralstaden. Genom att bygga samman staden över spåren och lyfta stationens roll skapas förutsättningar för en sammanhållen och välkomnande stadsmiljö för hållbart resande med stärkta offentliga rum och kopplingar mellan City och östra Kungsholmen.
Se filmen som sammanfattar förslaget på 7 min
Mål för den stationsnära stadsutvecklingen
Främja hållbar mobilitet
Stötta en sammanhållen stad
Skapa platsspecifik och hållbar arkitektur
Stärka platsens attraktivitet och konkurrenskraft
Integrera grönska och vatten
Generera inkluderande offentliga rum
Staden byggs samman över spåren
I förslaget däckas bangården över så att vi kan tillföra nya attraktiva platser, stråk och kopplingar som skapar en mer sammanhållen stad. Stationsområdet blir en naturlig del av den omgivande staden och får bättre förutsättningar för ett aktivt stadsliv.
Stationen byggs ut för att omhänderta behovet av en större kapacitet och för att förbättra resenärsupplevelsen. Gator och gränder utformas för gående och cyklister och fler kopplingar mellan områdets olika nivåer förbättrar tillgängligheten. De offentliga platserna tillför mer grönska och gestaltas med omsorg för att bidra till stadslivet.
Söder om Klarabergsviadukten kompletteras den befintliga stationsbebyggelsen med Stationskvarteret som bidrar till att stärka stationens närvaro och roll i området, både fysiskt och symboliskt. Norr om Klarabergsviadukten föreslås fyra nya stadskvarter, Stadskvarteren, som bygger vidare på stadens befintliga struktur och hämtar inspiration från kvartersstadens karaktär.


Bärande gestaltningsideér

Konstruktionen ger området karaktär
Överdäckningen och den nya bebyggelsen kräver en konstruktion som spänner över spårområdet. Konstruktionen knyter an till klassisk stationsarkitektur och ger området en unik karaktär och en varierad gestaltning. För att minska klimatavtrycket optimeras materialmängden.

Präglad av Stockholms kvarterstad
Bebyggelsen utformas med en tredelad ordning. En reslig sockelvåning som bidrar till stadsrummet, fasader med en tydlig komposition och medvetet utformade takvåningar och krön. Omsorgsfullt utformade detaljer, färger och material bidrar till en ombonad och varierad stadsmiljö.

Stärkta stråk och platser med grönska
Grönska integreras i stråk och platser för att stärka vistelsevärdena. De publika stråken stärks även med tydliga kopplingar mellan nivåer, vilket underlättar orientering och vägval. En del av grönskan utgörs av kvarterens gröna tak och terrasser med planteringar som delvis blir synliga i gaturummet.

Stationen som en symbol i staden
Stationskvarteret blir ett komplement till den befintliga stationen och samspelar med den kulturhistoriska bebyggelsen. Gestaltningen med stora bågvalv mot norr och söder ger stationen en förstärkt roll i stadsbilden, mot öster bildar kvarteret en lugn fond mot den befintliga stationen.

Stationskvarteret
Söder om Klarabergsviadukten föreslås Stationskvarteret bli ett komplement till den befintliga stationen. Med tydliga bågmotiv mot norr och söder synliggörs stationens roll i staden.

Stadskvarteren
Norr om Klarabergsviadukten föreslås fyra kvarter som hämtar inspiration från kvartersstadens karaktär. Stadskvarterets gränder bidrar med nya attraktiva rörelsetråk.

Centralplan
På marknivå vid Vasagatan utvecklas Centralplan till ett representativt torg och med tydliga entréer till stationen. Nya trappor kopplar till Klarabergsplan.

Klarabergsplan
På däcknivå utvecklas Klarabergsplan. En ny plats mellan Cityterminalen, World Trade Center och det nya Stationskvarteret.

Västra Järnvägsgatan
Mellan Kungsgatan och Klarabergviadukten utvecklas ett grönt gatustråk som förbättrar kopplingarna och bidrar med mer stadsliv.

Västra Järnvägsplatsen
Ett nytt torg med plats för uteserveringar bildas i korsningen mellan Västra Järnvägsgatan och Blekholmsgränd.

Nils Ericsons plan
Mellan Klarabergsviadukten och Järnvägsträdgården blir Nils Ericonsplan en tydligt stadsrum och del av det gröna gatustråket.

Järnvägsträdgården
Mot söder blir Järnvägsträdgården en grön plats med utsikt över Riddarfjärden. Nya trappor kopplar Järnvägsträdgården med Centralplan och Klara Sjö.

Kvartersgränderna
Tre nya tvärgator kopplar samman Terminalslingan och Västra Järnvägsgatan och skapar nya möjligheter att röra sig genom området.

Terminalslingan
Terminalslingan utvecklas till en bättre bytespunkt med service och levande gatuliv.

Stationsgränd
Stationsgränd skapar en ny grön koppling för gående mellan Klarabergsplan och Järnvägsträdgården. Gränden skapar en siktlinje mot Riddarholmskyrkan.