Till innehåll

Mer Stockholm att älska

Med utgångspunkt i platsens historia och framtidens behov utvecklas Centralstaden. Genom att bygga samman staden över spåren och lyfta stationens roll skapas förutsättningar för en sammanhållen och välkomnande stadsmiljö för hållbart resande med stärkta offentliga rum och kopplingar mellan City och östra Kungsholmen.

Flygbild från söder över den nya stationsbebyggelsen

Se filmen som sammanfattar förslaget på 7 min

Mål för den stationsnära stadsutvecklingen

  • Främja hållbar mobilitet

  • Stötta en sammanhållen stad

  • Skapa platsspecifik och hållbar arkitektur

  • Stärka platsens attraktivitet och konkurrenskraft

  • Integrera grönska och vatten

  • Generera inkluderande offentliga rum

Staden byggs samman över spåren

I förslaget däckas bangården över så att vi kan tillföra nya attraktiva platser, stråk och kopplingar som skapar en mer sammanhållen stad. Stationsområdet blir en naturlig del av den omgivande staden och får bättre förutsättningar för ett aktivt stadsliv.

Stationen byggs ut för att omhänderta behovet av en större kapacitet och för att förbättra resenärsupplevelsen. Gator och gränder utformas för gående och cyklister och fler kopplingar mellan områdets olika nivåer förbättrar tillgängligheten. De offentliga platserna tillför mer grönska och gestaltas med omsorg för att bidra till stadslivet.

Söder om Klarabergsviadukten kompletteras den befintliga stationsbebyggelsen med Stationskvarteret som bidrar till att stärka stationens närvaro och roll i området, både fysiskt och symboliskt. Norr om Klarabergsviadukten föreslås fyra nya stadskvarter, Stadskvarteren, som bygger vidare på stadens befintliga struktur och hämtar inspiration från kvartersstadens karaktär.

Flygbild söderifrån som visar nulägetFlygbild från söder över den nya stationsbebyggelsen
Stationsområdet idag och visionsbild över samrådsförslaget
Visualisering över den interiöra stationsmiljön i stationskvarteret

Läs mer om framtidens station

Stationens roll i staden stärks

Stockholms Centralstation har kontinuerligt byggts ut och genomgått förändringar för att möta samtidens behov. De nya kvarteren blir en del av stationens utveckling och utformas efter de förutsättningar som den nya spårplanen ger. Kvarteren i Centralstaden kommer tydligt präglas av centralstationens funktion och närvaro, såväl i arkitekturen som i karaktären på platser och gator.

Intill den befintliga Stationsbyggnaden föreslås Stationskvarteret som ett komplement till dagens station. I norr inrymmer Stadskvarter 1 och 2 betydande stationsfunktioner i sina bottenvåningar. Även Stadskvarter 4 inrymmer en stationsentré med anslutning mot Kungsgatan i norr. I den nya helheten blir Centralhallen med dess förlängning fortsatt en central punkt för olika resenärsflöden.

Bärande gestaltningsideér

Pictogram från Ark. programmet som visar de bärande gestaltningsidéerna.

Konstruktionen ger området karaktär

Överdäckningen och den nya bebyggelsen kräver en konstruktion som spänner över spårområdet. Konstruktionen knyter an till klassisk stationsarkitektur och ger området en unik karaktär och en varierad gestaltning. För att minska klimatavtrycket optimeras materialmängden.

Pictogram från Ark.programmet som visar kvarterens tredelade fasadordning

Präglad av Stockholms kvarterstad

Bebyggelsen utformas med en tredelad ordning. En reslig sockelvåning som bidrar till stadsrummet, fasader med en tydlig komposition och medvetet utformade takvåningar och krön. Omsorgsfullt utformade detaljer, färger och material bidrar till en ombonad och varierad stadsmiljö.

Pictogram från Ark.programmet som illustrerar nya gröna stråk och platser.

Stärkta stråk och platser med grönska

Grönska integreras i stråk och platser för att stärka vistelsevärdena. De publika stråken stärks även med tydliga kopplingar mellan nivåer, vilket underlättar orientering och vägval. En del av grönskan utgörs av kvarterens gröna tak och terrasser med planteringar som delvis blir synliga i gaturummet.

Stationen som en symbol i staden

Stationskvarteret blir ett komplement till den befintliga stationen och samspelar med den kulturhistoriska bebyggelsen. Gestaltningen med stora bågvalv mot norr och söder ger stationen en förstärkt roll i stadsbilden, mot öster bildar kvarteret en lugn fond mot den befintliga stationen.

Visualisering över samrådsförslaget från Södermälarstrand.

Stationskvarteret

Söder om Klarabergsviadukten föreslås Stationskvarteret bli ett komplement till den befintliga stationen. Med tydliga bågmotiv mot norr och söder synliggörs stationens roll i staden.

Läs mer om Stationskvarteret

Visionsbild över Västra Järnvägsgatan i samrådsförslaget

Stadskvarteren

Norr om Klarabergsviadukten föreslås fyra kvarter som hämtar inspiration från kvartersstadens karaktär. Stadskvarterets gränder bidrar med nya attraktiva rörelsetråk.

Läs mer om Stadskvarteren

Visionsbild över Centralplan
Centralplan

På marknivå vid Vasagatan utvecklas Centralplan till ett representativt torg och med tydliga entréer till stationen. Nya trappor kopplar till Klarabergsplan.

Läs mer om Centralplan

Visualisering över stationskvarteret och den förlängda B-hallen från samrådsförslaget
Klarabergsplan

På däcknivå utvecklas Klarabergsplan. En ny plats mellan Cityterminalen, World Trade Center och det nya Stationskvarteret.

Läs mer om Klarabergsplan

Visionsbild över Västra Järnvägsgatan i samrådsförslaget
Västra Järnvägsgatan

Mellan Kungsgatan och Klarabergviadukten utvecklas ett grönt gatustråk som förbättrar kopplingarna och bidrar med mer stadsliv.

Läs mer om Västra Järnvägsgatan

Visualisering som visar Västra Järnvägsplatsen i samrådsförslaget
Västra Järnvägsplatsen

Ett nytt torg med plats för uteserveringar bildas i korsningen mellan Västra Järnvägsgatan och Blekholmsgränd.

Läs mer om Västra Järnvägsplatsen

Visualisering över NEP i samrådsförslaget
Nils Ericsons plan

Mellan Klarabergsviadukten och Järnvägsträdgården blir Nils Ericonsplan en tydligt stadsrum och del av det gröna gatustråket.

Läs mer om Nils Ericsons plan

Visualisering som visar Järnvägsträdgården i samrådsförslaget
Järnvägsträdgården

Mot söder blir Järnvägsträdgården en grön plats med utsikt över Riddarfjärden. Nya trappor kopplar Järnvägsträdgården med Centralplan och Klara Sjö.

Läs mer om Järnvägsträdgården

Visualisering över Blekholmsgränd
Kvartersgränderna

Tre nya tvärgator kopplar samman Terminalslingan och Västra Järnvägsgatan och skapar nya möjligheter att röra sig genom området.

Läs mer om
Kvartersgränderna

Visualisering över Terminalslingan i samrådsförslaget
Terminalslingan

Terminalslingan utvecklas till en bättre bytespunkt med service och levande gatuliv.

Läs mer om Terminalslingan

Visionsbild över Stationsgränden i samrådsförslaget.
Stationsgränd

Stationsgränd skapar en ny grön koppling för gående mellan Klarabergsplan och Järnvägsträdgården. Gränden skapar en siktlinje mot Riddarholmskyrkan.

Läs mer om Stationsgränd