Frågor och svar
Samlade frågor och svar om Centralstaden Stockholm
Här har vi samlat vanliga frågor och svar om projektet. Har du övriga frågor är du välkommen att kontakta oss.
Allt grundar sig i ett behov av att bygga ut Stockholm centralstation, det blir nämligen snart fullt på spåren när fler vill ta tåget. Om bara tio år väntas rusningstrafiken överstiga vad stationen klarar av och år 2045, när projektet beräknas vara klart, så kommer antalet resenärer ha ökat med över 70 procent. Med Centralstaden vill vi rusta stationen för att möta det behovet samtidigt som hela området blir trevligare och tryggare för många generationer framöver.
Varje dag passerar över 200 000 personer genom stationen, vilket gör den till Sveriges mest centrala plats. Med fler resenärer räcker helt enkelt dagens Stockholm C inte till. 2045 kommer tågresandet ha ökat med runt 50 procent, men dagens station klarar bara en ökning på max 25%, därför krävs en om- och utbyggnad och det börjar bli bråttom då arbetet kommer att pågå i många år framöver.
Om vi inte gör det så kommer det inom 10 år bli fullt och det kommer inte finnas tillräckligt med avgångar i högtrafik, vilket gör att tusentals resenärer tvingas resa tidigare eller senare än de egentligen vill. Utvecklingen av Stockholms Centralstation är avgörande för hela Sveriges tågtrafik - åtta av tio av Sveriges tågresor passerar här. Prognoser visar på en resenärsökning på 50 procent men i dagsläget klarar stationen bara av en ökning på 25 procent. En utbyggnad är därför nödvändig för att säkerställa att vi har ett robust och hållbart stationsområde som klarar av att möta kapacitetsbehovet.
Med längre och bredare plattformar som tar hand om resenärsökningen följer behovet av fler och större stationsrum. Med en överdäckning kan vi tillskapa nya stationsrum samtidigt som vi kan ta hand om behoven i stadsmiljön. Genom att överdäcka spåren skapas en unik möjlighet att utveckla platsen med bland annat en ytterligare stationsbyggnad, Järnvägsträdgården och fyra nya kvarter varav 3 med stationsfunktioner. Det här är en unik möjlighet att utveckla stationen och staden samtidigt – den möjligheten vill vi ta vara på.
Jernhusen har, tillsammans med inblandande arkitekter och Stockholms stad, skapat ett förslag som verkligen omfamnar Stockholm. Historiskt har centralstationen alltid tagit plats. Nu ska den återigen få ta den plats den förtjänar i staden, med bågen som viktigt motiv. Genom en överdäckning kan ett nytt stadsrum växa fram ovanpå spåren, som läker stadens stadsbild och som binder samman platsens historiska betydelse med framtidens behov. Tanken är att Centralstationsområdet ska bli en grönskande och levande plats som syns.
Precis som Stockholm Centralstation alltid har utvecklats över tid kommer idéer och planer i detta oerhört komplexa projekt förändras. Det är många år innan allt ska förverkligas. Förslaget som det ser ut nu är fortfarande i en planeringsfas och bilderna är visionsbilder. Det innebär att förslaget kommer att utvecklas och justeras vidare efter de synpunkter som inkommer under samrådstiden.
Vår ambition är att stationsbyggnaden både ska ta plats och smälta in i stadsbilden. Höjderna på husen förhåller sig till den befintliga bebyggelsen, vi har försökt hitta en gyllene medelväg när det kommer till hur höga byggnaderna ska vara och balansera det med välplanerade offentliga ytor och gröna inslag. Det blir 30 gånger mer grönska med Centralstaden än nuläget. Sist men inte minst får vi mer station vilket är viktigt när behovet från resenärer ökar. Därför försöker vi balansera storleken på byggnaderna och att skapa så många stationsfunktioner och centrala arbetsplatser som möjligt.
Det är något vi tittat på om det skulle kunna vara möjligt. Under planarbetet har Länsstyrelsen utrett risker och miljöpåverkan bland annat kring olägenheter från stomljud eller vibrationer. De har kommit fram till att det inte är en lämplig plats för bostäder. Utvecklingen av centralstationsområdet i Stockholm kommer däremot leda till ca 10 000 fler arbetsplatser mitt i stan.
Samrådet, som pågår 8 april – 9 juni 2025, handlar om att samla in synpunkter från allmänheten och berörda parter. Därefter kommer förslaget förfinas och utvecklas. Ett viktigt arbete som vi ser fram emot och som beräknas vara klart årsskiftet 2026–2027. Det kommer kunna hända mycket kring hur husen ser ut i slutändan men behovet av en ny och större centralstation i Stockholm är stort.
För att kunna börja bygga behöver detaljplanen för området vinna laga kraft. Det beräknas kunna ske runt 2029. Först därefter kan vi påbörja arbeten med förberedande åtgärder. Överdäckningen och de nya byggnaderna kommer att ta många år att färdigställa och arbetet kommer att ske i etapper. Runt år 2045 beräknas hela området vara färdigbyggt.
Jernhusen, som statligt ägt aktiebolag, finansierar sin del av projektet med egna medel, lån och gröna obligationer och helt utan skattepengar. Trafikverkets delar finansieras med anslagsfinansiering och är beroende av en tilldelning av medel genom Nationell plan. Kostnaden uppskattas i nuläget till ungefär 40 miljarder varav Jernhusen står för runt 25 miljarder.
Det här är ett komplext projekt och utvecklingen kommer att ta tid. Det är många aktörer involverade och många parametrar och beslut som ska tas längs vägen. Vi hoppas att byggnationen kan starta runt 2029 och att de första husen kan stå klara ett par år senare. Som det ser ut idag så tror vi att hela området, med nya spår och plattformar, ny stationsbyggnad och fyra nya kvarter, är färdigt 2045.
Trafikverket har tagit fram ett förslag till ny spår- och plattformslayout, som innebär att stationens tågkapacitet ökar med 40 procent. Förslaget innehåller till exempel längre, rakare och bredare plattformar vid stationen samt byte av en mängd växlar. Det föreslås även en ny resenärsgång under spåren, centralt placerad under Klarabergsviadukten, med anslutning till tunnelbanan och Citybanan. Tågbolagens verksamhet på Norra bantorget flyttas till Tomteboda och vissa spår och växlar byggs om för ökad effektivitet.
Ja, det är planen och är prioriterat i projektet. Men ombyggnationerna kan komma att påverka tågtrafiken och resenärerna. Att hantera logistiken och miniminera störningen för resenärerna och tågoperatörerna under byggtiden är en central fråga under genomförandet. Därför pågår det ett gemensamt arbete av att studera olika alternativ redan nu, flera år innan en byggnation är aktuell på platsen. Just för att den är en så viktig fråga att finna bra lösningar på.