8 av 10
tåg börjar passerar eller slutar sin resa vid Stockholms Centralstation.
Stockholm C står inför stora utmaningar. Åtta av tio tåg börjar, passerar eller slutar sin resa i Stockholm. Trafikverkets prognos för tågresandet de närmsta tjugo åren pekar på en ökning på över femtio procent men redan 2030 börjar det bli fullt på spåren under rusningstid. Dagens station, spår och plattformar klarar inte av att möta framtidens resande.
Se filmen som berättar om behovet
Stockholm Centralstation är tågsveriges mittpunkt. 200 000 människor passerar platsen varje dag och varje år görs över 250 miljoner tågresor i landet. När tågtrafiken ökar kommer stationen att bli en flaskhals som påverkar resandet och transporterna på nationell nivå.
Dagens station är inte anpassad för det framtida behovet av fler och längre tåg. Spår och perronger behöver byggas om för att kapaciteten ska kunna öka. Den planerade ombyggnationen av spåren löser inte bara en stor infrastrukturell utmaning, utan möjliggör att vi samtidigt kan bygga ut stationen som helhet. Det gör att centralstationsområdet kan utvecklas till en förbättrad bytespunkt med resenärens behov i centrum.
Stockholms Centralstation ligger i hjärtat av staden och regionen, med närhet till resten av Sverige – och världen. Att utveckla centralstationsområdet och möjliggöra för fler att resa kollektivt är viktigt. Det gynnar inte bara resenärerna och företagen, utan också Stockholm, Sverige och klimatet.
tåg börjar passerar eller slutar sin resa vid Stockholms Centralstation.
Prognoserna pekar på en kraftig ökning av tågresandet de närmaste 20 åren.
börjar det bli fullt på spåren under rusningstid.
Dagens bangård är inte anpassad för framtidens behov. Spår och plattformar är korta, krökta och alldeles för smala vilket begränsar antalet tåg som kan angöra stationen. Dessutom är delar av stationsmiljön sliten och framkomligheten är dålig i trappor, hissar och passager. Det påverkar tillgängligheten och säkerheten för dem som reser och leder till trängsel i högtrafik.
Idag servas och vänder tåg på eller i nära anslutning till stationen. Det stjäl värdefull kapacitet och begränsar antalet tåg som kan angöra eller avgå från stationen. Trafikverket utreder därför nu om den gamla godsbangården i Tomteboda norr i Solna kan byggas om till en ny modern anläggning för service av tåg. Det skulle avlasta stationen, öka kapaciteten och systemets robusthet.
Centralstationsområdet är för många besökare en entré till Stockholm och Sverige, och för stockholmarna den största bytespunkten i kollektivtrafiken. Här passerar flera hundratusen människor varje dag.
Stationsområdet upplevs idag inte som särskilt inbjudande eller attraktivt. Det öppna spårområdet skapar ett sår i staden och platsen är kringskuren av trafikleder. Trots det mycket centrala läget upplever många området som avlägset och folktomt. Barriärer i form av bilvägar, parkeringar och nivåskillnader med bristande tillgänglighet för gående och cyklister gör det svårt att orientera sig och röra sig smidigt i området.
Behovet av att utveckla centralstationsområdet till en trygg, trevlig och tillgänglig plats är stort. I undersökningar om vad platsen behöver lyfts bland annat mer grönska, fler mötesplatser, mer butiker och service, en smidigare bytespunkt och en gatumiljö utformad för gående och cyklister fram.
Jernhusen och Trafikverket har sedan 2015 haft ett nära samarbete för att lösa kapacitetsbehovet, hantera stationens brister och möjliggöra för ny bebyggelse ovan spåren. Vi samverkar för att ta vara på möjligheten att utveckla infrastruktur och stadsbyggnad - samtidigt. Det är ett komplext arbete som sträcker sig över lång tid eftersom ombyggnationerna behöver ske samtidigt som stationen är öppen med en fungerande tågtrafik.
I arbetet har vi olika ansvar. Trafikverket utreder hur ombyggnaden av bangården och tågdepån i Tomteboda bör se ut och hur den kan genomföras. Parallellt arbetar Jernhusen som äger stationen med utvecklingen av stationsmiljöerna och den nya bebyggelsen ovan överdäckningen. Förslaget till överdäckning och ny byggelse prövas av Stockholm stad i en detaljplan.